Terkini

Nak Cari Muruku Paling Sedap? Dekat Pulau Pinang Ada Satu Kedai Jual Muruku Sejak Tahun 1966 Lagi Paling Legend

loading...

Muruku merupakan makanan tradisional kaum India Malaysia yang resepinya berasal dari India terutamanya Tamil Nadu. Muruku juga turut diminati oleh pelbagai lapisan masyarakat tak kira bangsa. 

Muruku juga turut menjadi pilihan kaum Melayu sebagai snek ketika menjamu tetamu terutamanya ketika Hari Raya. Tahukah anda muruku juga terdapat banyak jenis. Kami kongsikan sedikit mengenai snek kegemaran ramai ini. 

Omapodi


Kerepek ini mempunyai aroma daun kari yang menyegarkan dan berbentuk sedikit kasar. Mempunyai aroma jintan putih yang kelihatan pada permukaan kerepek tersebut. 

Muruku Bintang


Ianya dikenali sebagai muruku bintang kerana bentuknya. Rasanya seperti omapodi tapi tanda ada bahan rempah di dalamnya. 

Seval



Muruku ini mempunyai tekstur yang kasar dan lebar dan selalunya dalam bentuk riben. Juga terdapat perisa seperti udang dan ketam.

Pakoda

Pakoda merupakan muruku yang agak keras dan mempunyai aroma rempah seperti cili kering yang memberi rasa pedas tapi manis. 

Karamurukku

Kara bermaksud pedas dalam bahasa Tamil dan makanan ini agak masin. Ianya mempunyai warna yang lebih oren dari muruku yang biasa kerana tambahan serbuk cili. 

Campuran Istimewa



Rasanya ini jenis muruku paling popular di Malaysia. Rasanya sangat menarik hati sehingga dijadikan sebagai snek tak kira masa. 

Lepas dah tahu jenis-jenis muruku ini pasti nak cari kedai yang menjual muruku sedap serta halal. Jawapannya korang semua boleh serbu Khabilu Penang Famous Muruku ini kerana disana pelbagai jenis muruku boleh didapati dengan harga yang berpatutan. 
 

Selain menjual muruku, Khabilu Penang Famous Muruku juga turut menjual kacang, jeruk, asam, kerepek, kurma, kismis dan banyak lagi. Selebriti seperti Faizal Hussein juga turut meminati muruku yang di ada di Khabilu Penang Famous Muruku malah ada yang sanggup datang dari Singapura juga.


Banyak betul pilihan. Macam nak beli semua je. Tengok cara proses pembuatan muruku ni.. Bersih dan semestinya Halal Toyibban


Yang berminat boleh tengok Facebook Khabilu Penang Famous Muruku ini ye.


Sumber : kaki share

Sumber :

Sumber : jubahsemalam
loading...

About Admin@akuhensem

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.